IND100832953-001 : AUSTRAC RN

طرح مالیاتی

تقسیم شرکت‌های مشاور به دو گروه در مورد طرح مالیاتی بحث برانگیز و تهدید اداره مالیات استرالیا (ATO)

فهرست مقاله

غول‌های مشاوره‌ EY و KPMG مانند سایر شرکت‌های “چهارشگفت‌انگیز”، از ممنوع کردن استفاده از طرح کم‌کردن مالیات، که به شرکا اجازه می‌دهد بخشی از درآمدشان را به اعضای خانواده منتقل کنند، خودداری می‌کنند.

این طرح مالیاتی، به نام “انتقال اورت” شناخته می‌شود، به شریک اجازه می‌دهد تا قسمتی از سهام مالی خود را در دارایی‌های یک شرکت به همسرش اختصاص دهد. این کار می‌تواند بار مالیاتی کلی آن‌ها را کاهش دهد، به‌ویژه اگر همسرشان درآمد دیگری نداشته باشد و در یک بازه مالیاتی پایین‌تر باشد.

هرچند این طرح مالیاتی قانونی است، اداره مالیات استرالیا (ATO) نگران است که برخی از شرکا ممکن است با استفاده فشرده از آن سعی کنند مالیات خود را کاهش دهند. منتقدان دیگر، از جمله مرکز شفافیت مالیاتی بین‌المللی و تحقیقات (Cictar)، ادعا می‌کنند که این ترتیب باید تدریجاً متوقف شود.

ممنوعیت طرح‌ مالیاتی برای شرکای جدید در PwC استرالیا

در روز جمعه، PwC استرالیا به رقیب خود، Deloitte، پیوست و جلوگیری از استفاده از طرح‌های جدید برای شرکای جدید را اعلام کرد.
این تصمیم پس از انتقادهایی از سوی سناتورها و سازمان مالیاتی (ATO) اتخاذ شد که به رویکرد سخت‌تری در قبال مقررات اشاره کرده بودند. حدود ۲۳۰ شریک PwC از Everetts استفاده می‌کنند.

“شرکای ما وارد این طرح‌ مالیاتی نشده‌اند و ما تصمیم گرفتیم از این پس اینگونه [ترتیبات] را ممنوع کنیم.”، کوین بوروز، مدیرعامل PwC استرالیا، در جلسه مجلسی درباره صنعت مشاوره روز جمعه به این اعلامیه رسید.

هر دو شرکت KPMG و EY تایید کردند که از راهنمایی رقبای خود پیروی نخواهند کرد و از طرح‌های Everett استفاده خواهند کرد.
حدود ۳۰٪ از شرکای EY از این طرح‌ها استفاده می‌کنند. یک سخنگوی KPMG گفت که این شرکت از طرح‌های Everett حمایت نمی‌کند و کمتر از ۱۴۰ نفر از حدود ۷۰۰ شریک از آن استفاده کرده‌اند.

“ما به کنترل سیاست‌های مالیاتی ATO توجه می‌کنیم و سعی می‌کنیم اطمینان حاصل کنیم که با انتظارات جامعه در این زمینه هماهنگی داریم.”، یک سخنگوی KPMG گفت.
ATO در سال ۲۰۱۷ نگران ترتیبات Everett شد زمانی که متوجه شد که برخی از شرکای این طرح درآمد مصنوعی کمتری را اعلام می‌کردند در حالی که همسرانشان بهره‌مند می‌شدند. ATO گفت که در برخی از این موارد، هیچ توجیه تجاری برای تقسیم درآمد وجود ندارد. آن‌ها باور دارند که این ممکن است منجر به عدم صرفه‌جویی مالیاتی مناسب برای برخی از شرکایی که دارای آن‌ها بودند، شود.

“ATO این ترتیبات را مطابق با قانون موجود مناسب نمی‌داند.”، یک سخنگوی ATO گفت. “درآمد از این ترتیبات گم شده معلوم نیست.”
در سال ۲۰۱۸، قوانین به گونه‌ای تشدید شدند که دسترسی به مزایای مالیاتی مربوط به مزایای مالیاتی سرانه کسب و کارهای کوچک را محدود کردند.
سپس ATO یک دوره انتقال برای شرکایی که ترتیبات مالیاتی خود را قبل از اتخاذ اقدامات مقرراتی سخت‌گیرانه در مورد “موارد با ریسک بالا” تنظیم کرده بودند، اعلام کرد. این دوره انتقالی در تاریخ ۱ ژوئیه پایان می‌یابد.

“بعد از پایان دوره انتقالی، هر زمانی که در منطقه قرمز با ریسک بالا باقی ماندند، باید انتظار داشته باشند که ATO بازرسی بیشتری انجام دهد و اقدامات اجرایی را گرفتار تر کند.”، سخنگوی ATO گفت.

چالش‌ها و پیامدها

منتقدان بسیاری معتقدند که این ترتیبات می‌تواند باعث کاهش مالیاتی بی‌موردی شود و ممکن است در تضییع درآمدهای مالیاتی مناسب از سوی شرکا به دلیل عدم توجیه تجاری آنها منجر شود.

راهکارها و تدابیر در طرح مالیاتی

با توجه به نگرانی‌ها و انتقادات مطرح شده، مسئولان مالیاتی و سیاست‌گذاران به تدابیر سخت‌گیرانه‌تری در این زمینه فکر می‌کنند تا از سو استفاده از این ترتیبات جلوگیری شود و توازن مناسبی بین منافع مالیاتی و توسعه کسب و کار حفظ شود.

نتیجه‌گیری

مسائل مربوط به ATO همچنان در حال بحرانی شدن هستند و نیاز به راهکارهای موثر و شفاف برای مدیریت آنها احساس می‌شود. این امر نیازمند همکاری بین ادارات مالیاتی و شرکت‌های مشاوره حسابداری است تا یک رویکرد موثر و عادلانه برای حل مسائل مالیاتی فراهم شود و از دسترسی به امتیازات مالیاتی به صورت نامناسب جلوگیری شود.

اسکرول به بالا