IND100832953-001 : AUSTRAC RN

مالیات در استرالیا

انواع مالیات در استرالیا

فهرست مقاله

مالیات در استرالیا یک موضوع بسیار جدی است که تأثیر زیادی بر اقتصاد و زندگی مردم دارد. در این کشور، نرخ مالیات بر درآمد بسیار بالا است و دولت خدمات بسیار خوبی را در ازای این مالیات به شهروندان ارائه می‌دهد. برای مهاجران تازه وارد نیز مهم است که با موضوع مالیات در استرالیا آشنا شوند، زیرا این موضوع برای آن‌ها نیز اهمیت دارد. هزینه زندگی در استرالیا پایین نیست اما دولت این کشور تلاش می‌کند بین این هزینه و سطح درآمد مردم تناسب منطقی ایجاد کند. به طور کلی مالیات در استرالیا بخشی از معیار تعیین بودجه سالیانه برای دولت از سوی پارلمان این کشور است.

مالیات در استرالیا
مالیات در استرالیا

رژیم مالیات بر درآمد شهروندان استرالیا در مقایسه با سایر کشورها بسیار مترقی است. استرالیا دارای نرخ‌های مالیاتی متوسط و حاشیه‌ای نسبتاً پایین در سطوح درآمد پایین است، اما نرخ مالیات نهاییِ بالایی در سطوح درآمد زیاد دارد. یک سیستم مالیاتی خوب، درآمد مورد نیاز برای تأمین مالی فعالیت‌های دولت را بدون تحمیل هزینه‌های غیر ضروری بر اقتصاد افزایش می‌دهد. اصلاحات مالیاتی به نحوه افزایش درآمد مربوط می‌شود، نه فقط میزان افزایش درآمد.

استرالیا در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته و همچنین برخی از رقبای منطقه‌ای به شدت به مالیات بر درآمد افراد و شرکت‌ها متکی است. وضعیت و شرایط این اتکای استرالیا به مالیات بر درآمد افراد و شرکت‌ها، علیرغم تغییرات قابل توجه در اقتصاد، تقریباً مانند دهه 1950 باقی مانده است. پیش‌بینی می‌شود که این اتکا و وابستگی به مالیات، بیشتر از قبل هم افزایش یابد، که عمدتاً این اوضاع، به دلیل رشد دستمزدها و افرادی است که متوسط نرخ‌های مالیات بالاتری را پرداخت می‌کنند.

مالیات بر شرکت

نرخ مالیات بر درآمد در استرالیا همیشه یک فاکتور سودمند و کاملاً اقتصادی نیست. انتظار می‌رود حجم بسیاری از بار نرخ بالای مالیات بر شرکت در استرالیا بر دوش کارگران استرالیایی باشد. زیرا در طول زمان، میزان سرمایه گذاری در استرالیا (به عنوان مثال، ساخت ساختمان‌ها و خرید تجهیزات برای تولید) تحت تأثیر نرخ مالیات بر شرکت قرار می‌گیرد. مقادیر کمتر سرمایه گذاری در اقتصاد استرالیا باعث کاهش تولید یا بهره وری کارگران و در نتیجه کاهش دستمزد واقعی کارکنان خواهد شد.

شرکت‌هایی که به جز آن‌هایی که به عنوان CCIV واجد شرایط هستند (که در زیر ذکر شده است)، در استرالیا مستقر هستند، مشمول مالیات درآمد استرالیا بر درآمد جهانی خود هستند. به طور کلی، شرکت‌های غیرمستقر تنها بر درآمد منبع استرالیایی خود مشمول مالیات درآمد استرالیا هستند. اما، در صورتی که یک شرکت مستقر در کشوری باشد که با استرالیا توافقنامه مالیاتی دوجانبه (DTA) منعقد کرده است، حق استرالیا برای مالیات بر سودهای تجاری به طور کلی محدود به سودهای قابل تعیین به یک مرکز دائمی در استرالیا می‌شود.

تمامی شرکت‌ها مشمول نرخ مالیات فدرالی 30 درصد بر درآمد مشمول مالیات خود هستند، به جز شرکت‌های “کوچک یا متوسط” که مشمول نرخ کاهش یافته 25 درصدی مالیات هستند. این نرخ کاهش یافته تنها برای آن شرکت‌ها اعمال می‌شود که به همراه ارتباطات ‘متصل’ خاص، زیر نهاد تجارتی گروهی با درآمد جمعی زیر حداکثر تورنوور AUD 50 میلیون باشند.

تدابیر صحت همچنین تضمین می‌کنند که یک شرکت تا زمانی که درآمد سرمایه‌ای به طور ویژه تعریف شده (شامل بهره‌ها، اجاره‌ها و سودهای سرمایه‌ای خالص) که از آن به دست می‌آورد، بیش از 80 درصد از کل درآمد مشخص‌پذیر خود برای سال را نشان ندهد.

از 1 ژوئیه 2022، یک چارچوب مالیاتی و نظارتی جدید برای وسایل سرمایه‌گذاری جمعی شرکتی (CCIVs) اعمال می‌شود. به طور کلی، CCIV یک نوع شرکت محدود بر اسهم است که برای مدیریت صندوق‌ها استفاده می‌شود و قوانین مالیاتی به طوری اعمال می‌شود که درآمد و سود این نهادها بر اساس جریان به سرمایه‌گذاران مالیات‌گذار محاسبه می‌شود.

مالیات کسب و کار

با تشدید رقابت برای سرمایه گذاری خارجی و تحرک بیشتر مشاغل، مالیات اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند. نرخ مالیات شرکتی استرالیا در مقایسه با بسیاری از رقبای فعال با این کشور، به ویژه در منطقه آسیا و اقیانوسیه، بالا است. در حالی که مالیات شرکت توسط شرکت‌ها پرداخت می‌شود، بار آن به سهامداران، مصرف کنندگان و کارکنان منتقل می‌شود. یک محیط مالیاتی تجاری رقابتی‌تر، سطوح بالاتری از سرمایه گذاری در استرالیا را تشویق می‌کند و برای همه استرالیایی‌ها از طریق افزایش اشتغال و دستمزد در درازمدت سود خواهد برد.

انتساب سود سهام تضمین می‌کند که مالیات مضاعف بر درآمد حاصل از سهام استرالیا متعلق به سهامداران مقیم استرالیا وجود ندارد و از یکپارچگی سیستم مالیاتی کسب و کار پشتیبانی می‌کند. نوآوری تجاری شامل بهبود کالاها و خدمات، فرآیندها و بازاریابی است. مزایا می‌تواند شامل افزایش بهره وری، رشد شرکت، ایجاد شغل و استانداردهای زندگی بالاتر باشد. طرح‌های مشوق مالیاتی تحقیق و توسعه و مشارکت کارکنان دو روشی است که سیستم مالیاتی از نوآوری کسب وکار حمایت می‌کند.

به همین دلیل است که اگر نرخ مالیات بر درآمد در استرالیا بالا به نظر می‌رسد، در عوض در فرآیند خدمات رسانی، بالاترین میزان بین المللی را به خود اختصاص داده است. مالیات در استرالیا را به‌صورت ماهانه، دوره‌های سه ماهه و یا سالانه پرداخت می‌شود. 5 حالت اصلی مالیات در استرالیا عبارتند از:

  • مالیات بر شرکت
  • مالیات بر عایدی سرمایه
  • مالیات بر خدمات و کالا
  • مالیات بر حقوق و دستمزد
  • سایر مالیات‌های تجاری مانند سوخت، دارایی، تمبر، عوارض و …

 

در آینده مقالات بیشتری راجع به جزئیات این مطالب داخل وب سایت کاسپین منتشر خواهد شد.

اسکرول به بالا